17-11-2008

Bienvenue!!

We komen net weer thuis van een avondje "stappen". We hadden verleden week een uitnodiging gekregen om naar de receptie te komen voor alle nieuwe inwoners van 2008 in het canton Luzy.
We zijn er natuurlijk naartoe gegaan! Nieuwsgierig als we zijn.
Bij onze binnenkomst kregen we elk een plakkertje op de borst gekleefd: Bienvenue!! Zo kon je alle nieuwkomers goed herkennen tussen al de "habitants". Er was een voorstelling van het verenigingsleven hier in Luzy (op ong.20km van onze deur) waaronder de kaart- en scrabble-blub, de handwerkclub, schildersatelier, naaiatelier.... allemaal clubs of verenigingen waar je lid van kan worden. Dit is allemaal bedoeld om de integratie wat te bevorderen. Ik vind het een heel goed initiatief. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik wel wat schrok als ik binnen kwam. De gemiddelde leeftijd lag wel iets hoger dan de onze. Maar hier en daar ontdekten we toch ook enkele jongere gezichten. En dat waren dan gewoonlijk ook buitenlanders die hier neergestreken waren. We hebben toch weer toffe mensen leren kennen. Ik ben blij dat we geweest zijn.
We hebben ook goed gebuurt met de burgemeester en zijn vrouw, die waren ook aanwezig en hebben ons aan het begin van de avond goed opgevangen tot we ons een beetje thuis gingen voelen. Want je komt daar plots in een zaal met wel 300 man terecht! En iedereen bekijkt je zo als je binnen komt! Wie is dat, waar wonen die???
Maar ik heb ook veel klanten van ons herkend. Mensen die al bij ons komen eten zijn. En dat is toch ook tof! En één man kwam een praatje maken, heel vriendelijke kerel van een jaar of 75 denk ik. Hij had een schoondochter die afkomstig is uit Brasschaat! Hij heeft een kaartje mee naar huis genomen (ik had er deze namiddag speciaal nog nieuwe gedrukt om uit te delen) en zou zeker eens langs komen met hen. En hij vond dat wij uitstekend Frans spraken! Zijn schoondochter kon het zo goed niet als die in Frankrijk komen wonen is! Dat is natuurlijk ook altijd fijn om te horen he! Dat motiveert!
Het is weer een vruchtbare ervaring geweest! Toffe mensen ontmoet, goed gebabbeld, en gewoon nog eens een keertje buiten de deur geweest! En hele lekkere hapjes gegeten die de dames van de verschillende hobbyclubs zelf bereid hadden! Wel 3000 hapjes hadden ze gemaakt! Dat kan tellen he! Op het einde van de avond zaten we gewoon propvol! En wij hadden voor alle zekerheid thuis al maar iets gegeten omdat we niet zeker wisten of we eten gingen krijgen! Ik kon geen pap meer zeggen! Maar het was wel allemaal lekker!
Alore, bonne soirée et à demain!

Geen opmerkingen:

It's that time of the year again!!

Mijne dikke vriend mag ook terug buiten int zonneke staan. De winterslaap binnen is voorbij.   Alle tuin- en terrasmeubels buiten halen en a...