18-02-2016

Welcome to the world!!

De boeren hier in het dorp kennen me ondertussen al goed, en weten hoe gek ik ben van koeien. Ik heb ook al meermaals laten horen dat ze me altijd mochten bellen als er een kalving ging zijn. Maar aangezien dat meestal 's nachts gebeurd en het dan toch wel wat moeilijk is, omdat het zeer snel gaat allemaal, was het tot nu toe nog niet gelukt om effectief een kalving mee te maken. Maar vandaag was "my Lucky day"!! Ik kreeg daarstraks telefoon van Sylvain, onze overbuurman dat er een kalving ging gebeuren en of ik wilde komen kijken. OF ik....????
 Binnen 5 minuten stond ik met laarzen aan in de stal natuurlijk! Alle andere koeien keken heel nieuwsgierig naar mij. Wat stond die dolenthousiaste griet met haar camera daar eigenlijk in hun stal te doen? Voor hun is dit natuurlijk dagelijkse kost, maar ik was zo happy!!
 En goed dat ik zo snel hier was want de pootjes zijn al zichtbaar. Het is de moment! Er komt nieuw leven aan! Het serieuze werk kan nu beginnen! Nr 127 van deze winter komt er aan! Er zijn er na deze nog 8 gepland en dan zijn al de kalvingen voor deze winter achter de rug en heeft de boer weer wat rust en hopelijk nog eens een goede nacht. Want vannacht om 2u is hij ook al in de stal geweest voor een kalving. Die mannen hebben het druk in de winter.
 Sylvain zet zich schrap, met zijn voeten tegen de achterpoten van de koe om met volle kracht het kalfje uit de buik te kunnen trekken. Hopelijk heeft hij een goei pan spek gegeten deze morgen want dat ziet er noeste arbeid uit! Potverdikke daar moet aan gesleurd worden!
Maar alles gaat goed, en nog geen 10 minuten later ligt deze prachtige jongedame in het stro te bekomen van wat ze allemaal meegemaakt heeft. Vanuit die lekker warme buik bij 37 graden plots in het stro in die koude stal bij 3 graden, en zo veel te zien en te horen. 3 grote koeien die je helemaal komen schoonlikken, nieuwsgierige neefjes en nichtjes die om je heen springen. Je zou van minder ondersteboven zijn! We laten hen eventjes rustig doen en de moeder het kalf helemaal schoonlikken in een box apart van de andere dieren. Normaal gezien binnen een uurtje staat hij recht en gaat hij op zoek naar lekkere melk. Binnen de 6u moeten ze eten, anders gaat het mis. Misschien kom ik straks nog wel eens even piepen hoe het met deze prachtmeid gaat!
Ik heb er natuurlijk ook een filmpje van gemaakt. Wat had je dan gedacht? Dat ga ik straks ook nog plaatsen. Komt helemaal goed!
Welcome to the world little girl!

Geen opmerkingen:

We beginnen aan ons seizoen

 De broertjes zijn weer hier geweest om een weekje te komen helpen klussen. Altijd fijn. We kunnen veel met ons 2, maar als die 2 beren er e...