29-09-2010

Fase 2 : Cognac!! Charente Maritime!!

Hallo luitjes!! We zitten weeral op een goei wei zalle! We hebben pas 3 dagen in onze favoriete badplaats de Charente Maritime gezeten! Als we een lievelingsplekske aan de kust, gelijk waar mogen kiezen, geef ons dan maar de Charente Maritime, in de buurt van Royan, St-Palais-sur-Mer!! The place to be! Goei weer, zee, maar ook natuur en heel veel verse vis en oesters ed... En dit jaar hebben we ook de Gironde ontdekt! Dat is de zeetong (stuk zee dat landinwaarts trekt) die van Royan naar Bordeaux gaat. Daar is het zowaar nog mooier!! Puur natuurgebied!!! Vlaktes, met af en toe toch rotsen en heuvels, water, velden met grazende koeien, cognac en Pinot de Charenteboeren.... Een zalige plek!!! Dat heeft onze liefde voor deze streek alleen maar versterkt!! We zijn hier echt graag op vakantie!! En we hebben natuurlijk ook weer een stukje studiereis gedaan he! We zijn cognacs gaan proeven en kopen! We hadden al eens gekocht bij Paul Beau, maar dit jaar had hij weer een paar gouden medailles gewonnen, en die moesten we toch ook eens gaan proeven!! Ze staan vanaf oktober bij ons op de kaart, dus degene die ze ook eens willen proeven zonder daarvoor naar Cognac te hoeven!! Altijd welkom!!
Ons hotel in de jachthaven van Royan was ook super! Royan is een aangename stad! Strand en zee vlakbij, heel veel zonnige terrasjes en overal restaurants waar je gewoon gigantische schotels Fruits de mer kan eten!!! Je bent zo op het strand, zo in de stad tussen de winkels, en vanop ons terras was er ook altijd wel wat te zien! Als je de benen eens wilde strekken was een wandeling door de jachthaven altijd interessant! Of naar de haven waar de vissersboten net hun lading aan het lossen waren.... water in de mond!!!!

En het weer was supergoed!! Echt top!! Vanaf 's morgens kwam de zon al piepen, overdag vlot 25 graden en dus echt terras en strandweer! Zelfs opletten dat je niet verbrandde, want met dat zuchtje wind voel je dat niet he! We hebben geluk gehad! het heeft deugd gedaan!
En 's avonds op zoek naar een lekker visrestaurantje voor zo'n plateau Fruits de mer!!! Smullen!!! Een goei fleske wijn er bij en dan nadien een goei strandwandeling om alles te laten zakken! Voor het slapen gaan nog een digestifke op ons terras in het hotel, een cognakske natuurlijk!!!! En slapen gelijk ne rus zalle!!!! Dat is genieten van het leven en de vakantie he!
En nu zijn we sinds vandaag in de Calvados-streek beland. We hebben deze namiddag al een boer bezocht en onze inkopen gedaan! Maar hier zijn de weergoden ons jammer genoeg iets minder goed gezind! Het regent al sinds we hier toegekomen zijn! En deze morgend met volle zon vertrokken.... dat is niet zo fijn he! Maar, we laten het niet aan ons hart komen, hebben een schoon suite geboekt in een hotel met zicht op zee en zijn daarjuist weer lekker een goei gegrilde visschotel gaan eten!! het was heerlijk!! Met een goei fleske er bij natuurlijk! We zijn met ons twee zingend onder de paraplu in de regen naar huis gekomen! We trekken het ons niet aan! het is Eddy's verjaardag vandaag en dan gaan we niet somber doen he! We spelen zelf wel het zonneke in huis!! Onze vakantie kan al niet meer stuk! Weer of geen weer!!